Suzuki-lessen

Hoe kan het toch dat alle kinderen feilloos hun moedertaal leren spreken? Om te beginnen dankzij hun aangeboren vermogen tot taalverwerving, maar ook doordat zij dagelijks die taal om zich heen horen. Shinichi Suzuki ontwikkelde een vioolmethode die op vergelijkbare, natuurlijke wijze bij jonge kinderen het ‘talent’ voor muziek tot ontplooiing brengt. Luisteren, imitatie en herhaling in een positieve omgeving staan hierbij voorop. Later hielp hij bij het ontwikkelen van de methodes voor andere instrumenten. De Suzukimethode wordt ook wel moedertaalmethode genoemd.

Zelf sprak Suzuki van Talent Education Research, onderzoek naar de ontwikkeling van het ‘talent’ voor muziek. Dit in elk kind aanwezige talent kan je ontwikkelen: ieder kind kan viool of een ander instrument leren spelen!

Kinderen leren doordat zij dingen zelf ervaren en vooral wanneer zij iets leuk vinden. Je kind krijgt naast individuele les ook regelmatig groepsles, want kinderen leren veel en graag van elkaar. Het is belangrijk dat je kind zich in eigen tempo kan ontwikkelen. In het begin gaat alles auditief. Het noten lezen begint zodra je kind er aan toe is en wanneer het de basistechniek onder de knie heeft.

Bij de Suzukimethode gaat speelplezier samen met het ontwikkelen van muzikaliteit en een goede techniek. Suzuki-les is dan ook een uitstekende basis voor wie later professioneel verder wil. Een aantal leerlingen is inmiddels toegelaten tot de Jong Talentklas van het conservatorium.